Instrukcja o sposobie realizacji e-recepty

CO TO JEST E-RECEPTA?

E-recepta, podobnie jak e-zwolnienia i e-skierowania, jest częścią większego programu cyfryzacji. Od 8 stycznia 2020 roku lekarze mają obowiązek wystawić pacjentowi e-receptę, czyli receptę w postaci elektronicznej.

JAK DZIAŁA E-RECEPTA?

To proste: lekarz w momencie wypisywania medykamentów loguje się do rejestru leków i wybiera z listy odpowiednie preparaty. To duża przewaga e-recepty nad jej papierowym odpowiednikiem – z powodu nieczytelnego pisma na papierowych receptach mogły zdarzać się pomyłki przy wykupowaniu leków w aptece. Elektroniczna recepta niweluje ten problem – chorzy w przychodni otrzymują jedynie kod dostępu z numerem PESEL, który jest niezbędny do odbioru leków z apteki. Farmaceuta w aptece odczytuje kod (nie musi już wcielać się w deszyfratora lekarskiego pisma), co umożliwia pobranie recepty elektronicznej i wydanie leków pacjentowi. W przypadku e-recepty nie istnieje też problem braku lub rozmazania pieczątki na recepcie, co uniemożliwiało jej realizację.

E-RECEPTA – INSTRUKCJA DLA PACJENTA

1. Od lekarza pacjent otrzymuje e-receptę w formie gotowego wydruku lub w mailu/esemesie – z czterocyfrowym kodem;
2. W aptece wystarczy pokazać farmaceucie wydruk lub esemesa/maila z e-receptą; 3. Farmaceuta skanuje kod i wydaje leki zapisane na e-recepcie.

E-RECEPTA – REALIZACJA KROK PO KROKU

W aptece farmaceuta skanuje e-receptę i wydaje zapisane leki - to łatwe w obsłudze, wygodne i bezpieczne rozwiązanie

1. Wizyta w przychodni i odbiór e-recepty
-Podczas wizyty u lekarza pacjent zamiast tradycyjnej recepty może otrzymać:
-wydruk w formie papierowej z kodem kreskowym oraz pinem;
-LUB e-receptę w mailu;
-LUB e-receptę w esemesie.

2. Realizacja e-recepty w aptece

Podczas wizyty u farmaceuty wystarczy pokazać wydruk LUB telefon z mailem/SMS'em. Farmaceuta skanuje kod z wydruku lub z telefonu pacjenta.

E-RECEPTA W ESEMESIE LUB W MAILU

Forma e-recepty w postaci wydruku praktycznie niczym nie różni się od tradycyjnej recepty – dużo wygodniejszym rozwiązaniem jest opcja e-recepty w esemesie lub mailu. Jak skorzystać z tej opcji? Należy założyć IKP, czyli Internetowe Konto Pacjenta, do którego przypisuje się swój numer telefonu lub adres poczty elektronicznej. System informatyczny automatycznie – w czasie wizyty – wyśle wówczas czterocyfrowy kod e-recepty na komórkę lub w mailu.

Jeśli pacjent założył sobie IKP, czyli Internetowe Konto Pacjenta, na którym zapisał numer swojej komórki lub adres poczty elektronicznej, to system informatyczny automatycznie wysyła mu czterocyfrowy kod recepty na komórkę – jako esemes lub e-mail. Korzyści z posiadania takiego konta to m.in.:dostęp do historii wystawionych e-recept, e-zwolnień i dokumentacji medycznej – zarówno przez personel medyczny, jak i przez pacjenta, co umożliwia lepszą koordynację procesu leczenia przez lekarza, a w konsekwencji zwiększa bezpieczeństwo i jakość leczenia.

E-recepta (elektroniczna recepta) jest cyfrową wersją tradycyjnej papierowej recepty. Korzyści: e-recepty nie można zgubić, istnieje dużo mniejsze ryzyko pomyłki zarówno w momencie przepisywania leków, jak i ich wydawania w aptece; każdy przepisany na e-recepcie lek można zrealizować w innej aptece

CZĘŚCIOWA REALIZACJA E-RECEPTY - NA CZYM POLEGA?

W przypadku tradycyjnej recepty brak części leków oznaczał konieczność sporządzania odpisów recepty – procedura była dość skomplikowana. Jak to działa w przypadku e-recepty?
Jeśli przy okazji wykupowania leków w aptece okazuje się, że niektórych preparatów brakuje, to można zdecydować się na częściową realizację e-recepty. Przykładowo: pacjent ma wypisane 3 opakowania leku na ból głowy i 2 leki na cukrzycę. W aptece można zdecydować się na wykupienie tylko 1 opakowania leku na ból głowy – kolejne dwa można wykupić tylko w tej samej aptece (w ciągu 30 dni od wystawienia e-recepty), ale dwa leki cukrzycowe można już wykupić w dowolnej aptece.



Instrukcja o sposobie realizacji e-skierowania

Wystawianie e-skierowania
Po przeprowadzonej konsultacji lekarz jest zobowiązany uzupełnić w systemie gabinetowym niezbędne dane oraz w przypadku wystawienia e-skierowania wybrać jego typ. Następnie należy podpisać skierowanie podpisem elektronicznym. W tym momencie następuje przekazanie e-skierowania do Systemu P1. Lekarz ma możliwość wydrukowania wydruku informacyjnego, w celu przekazania go pacjentowi, pod warunkiem, że e-skierowanie zostało wystawione poprawnie. Wydanie pacjentowi wydruku informacyjnego nie jest wymagane, gdy pacjent posiada konto w IKP. Natomiast, jeśli pacjent poprosi o wydruk informacyjny w postaci papierowej, lekarz jest zobowiązany go wydać. W okresie przejściowym, tj. do dnia 8 stycznia 2021 roku, podpisany przez lekarza wystawiającego wydruk informacyjny, dla podmiotów niegotowych do obsługi e-skierowań, jest równoważny ze skierowaniem papierowym.

W przypadku, gdy wystąpi w e-skierowaniu nieprawidłowość, na przykład: zabraknie wymaganej informacji, e-skierowanie może zostać anulowane. Możliwość anulowania e-skierowania przysługuje tylko osobie, która je wystawiła. Dodatkowo, aby móc anulować e-skierowanie, status e-skierowania musi brzmieć: „Wystawione”. W przypadku statusu „U realizatora” jedynym sposobem, aby anulować e-skierowanie, jest kontakt z pacjentem i poproszenie go, aby wycofał swoje e-skierowanie u realizatora.

Realizacja e-skierowania

W przypadku zgłoszenia się pacjenta z e-skierowaniem w celu zapisania się na świadczenie, należy pacjenta poprosić o przekazanie kodu PIN i numeru PESEL. Pacjent jest administratorem swoich danych osobowych i może podać swój numer PESEL w dowolny sposób na przykład: przekazać go słownie, przekazać dokument z widocznym numerem PESEL lub zapisać numer PESEL na kartce, którą należy zwrócić pacjentowi lub zniszczyć w sposób uniemożliwiający odczytanie zapisanego tam numeru PESEL. Ze swojej strony podmiot powinien zadbać, aby przy okienku znajdowała się tylko jedna osoba. W sytuacji, gdy podmiot nie jest gotowy do obsługi e-skierowań, a pacjent posiada podpisany przez lekarza wystawiającego wydruk informacyjny, jest on równoważny skierowaniu w postaci papierowej i jest podstawą do wykonania świadczeń.



Instrukcja o sposobie realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne



Kliknij aby pobrać instrukcję

KONTAKT

Bądźmy w kontakcie

Nasza przychodnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 18:00,

Adres:

ul.Słowackiego 6, 82-400 Sztum,

ul.Słowackiego 4, 82-400 Sztum,

Telefon:

POZ (+48)55 640 36 00

e-Recepty (+48)55 640 35 00

Rehabilitacja (+48)55 619 58 38

Sklep Medyczny (+48)55 619 58 39

Transport Medyczny (+48)693 248 661

©2020 AG Zdrowie. All Rights Reserved | Design by EverY999